Äntligen på Ko Rok.....

Vaknade med ett ryck även denna natt. Fy fasen vad varmt det var. Sprang upp och fick tag på en flaska kallt vatten för att överleva den värsta chocken. Ute var det helt stilla och båten dröp av fukt. Och när jag kom ut så låg den speedboat hade bojen bredvid oss snurrat och nu klonkade 3st 250 hk utombordare i vår badbrygga. Neeeej inte nu igen. Med en mild knuff så löste dock detta sig. Resten av natten valde jag att försöka sova i nätet mellan skroven. Mycket mer behagligt…..
Somnade faktiskt och plötsligt kommer Annette och väcker mig och frågar om vi inte skall sticka. Planen är att gå en lång tur idag till Ko Rok. En tur på nästan 50 NM så det är ju bra att sticka i tid.
Vi hade dessutom lite vind så det kanske skulle kunna gå att segla idag. Kastade loss från bojen och gled ur viken. Tog kurs norr om ön och därefter satte vi rak kurs på Ko Rok. Med segel uppe och en fart på 4-5 knop blev det frukost på fördäck.
Efter några timmar tog vinden helt slut så det blev till att köra för maskin. Det är varmt idag igen. Lite molnigt på morgonen men nu var det klar himmel och gassande sol. Ljudböcker och annat gjorde att tiden gick även om vi egentligen ville stoppa tiden. Vi är samtidigt lite förundrade om väderapparnas information. Man kan tolka dom som om att det är varmt. Lika varmt på natten som på dagen och det stämmer. Man kan tro att man kan förvänta sig mest molnigt, en del regnskurar varje dag och åska. När vi hemma planerade veckorna så räknade vi med att få begränsat med sol men varmt. Åskskurar som snabbt drar förbi. Det vi istället upplevt är massor med sol. En natt med regnskur och åskblixtar varje kväll. Möjligen blixtrar det i fjärran även på dagen men det ser vi ju inte. Kort sagt så är vädret mycket bättre än väntat och vad prognoserna säger. Dock lite för lite vind om man skall klaga på något.
Vi gled sakta in i viken mellan Ko Rok Nok och Ko Rok Nai vid fyra tiden. En lång dag till sjöss men vi var förväntansfulla att komma fram. Micke och Bodil med flera hade rekommenderat att vi absolut inte skulle missa Ko Rok.
Vi möttes av vita stränder på båda sidor och turkost klart vatten. Bojar fanns utlagda och vita är för speedboats och longtail medan orange är för båtar som oss. Vi tog oss en runda i viken innan vi la till vid en orange boj. Kusligt att man kunde så botten så klart. Det kändes som om vi skulle gå på grund på korallerna som låg i sjok i den vita bottensanden. Vi var helt ensamma förutom den engelska segelbåten vi mött i Phang Nga Bay tidigare. Magiskt…
Kändes verkligen som vi kommit till en Robinson-ö och det hade vi ju faktiskt också då den franska Robinson hade spelats in här.
Vi tog dingen in för att kolla läget. Det skulle finnas en restaurang och den kanske vi kan gå till ikväll. Vi möttes av ett litet kontor för naturreservatet, en camp där man kan hyra tält. Kändes inte som ett alternativ med tanke på allt som kröp på marken. Eremitkräftor sprang på stranden med sina snodda skal och la sig helt platt när vi kom för nära. Det prasslade i varje buske och Annette hade även läst om att detta var ett av de ställen man kunde stöta på vilda varaner. Vi hittade till slut det som skulle kallas restaurang och det man förmodligen kunde få sig till livs var en burk nudlar. Öl hade dom dock så det fick bli varsin Chang.
Nej mat får vi fixa själv och hittar vi en varan kan vi ju alltid grilla den som man gjorde i Robinson.
Vi åkte över till stranden på andra sidan sundet och var helt betagna i upplevelsen. Helt stilla, vita stränder och fåglar och djurs skrik inne från skogen eller vad det kallas här. Djungel kanske….
Det blev ägg och bacon till middag. Skönt som omväxling. Vi somnade båda mitt i en mening i sittbrunnen. Klockan var inte så mycket med vi kopplade väl bara helt enkelt av. Ingen telefon och internet fungerade här heller. Ikväll var det så varmt att det ångade över havet. Vi tog beslut om att dra igång AC och sen gå och lägga oss på riktigt om en timme. Även detta onormalt tidigt.

Skönt att krypa ner i en sval koj.