Besök på Lagoon i Frankrike...

Klockan ringde strax efter det att vi gått och lags oss, kändes det som. Planet skall gå 06:00 så det blev att klättra upp kl 02:30. Helt galet. Men idag gjorde det ingenting. Idag skall vi bege oss till Frankrike för att besöka Lagoons varv i La Roche-sur-Yon. Vi skall få se vår nya båt på ”slutmonteringsbandet”. Lite som att gå till barnmorskan och kolla ultraljud när vi väntade smått.
Efter lite missförstånd stod det klar att vi inte skulle till varvet i Bordeaux utan 35 mil norrut till en liten stad som heter La Roche-sur-Yon. Kunde vara kul att se lite av Frankrike så det var bara att gilla läget och boka om flyget så vi anlände dagen innan fabriksbesöket. Vi förbeställde en hyrbil. Det skulle vara en Golf eller liknande. Kändes ganska lagom att puttra omkring i. Väl på plats på Avis blev jag ”överfallen” av killen bakom disken med massor med frågor. Hans knaggliga engelska i kombination med min obefintliga franska gjorde samtalet märkligt. Han hade antagligen just tagit en Master i merförsäljning. Vi åkte därifrån i den kaxigaste Mercan dom hade. Den var så avancerad att jag inte ens hittade växelväljaren till automatlådan. Killen kom med sitt breda leende och visade vänligt hur dagens bästa kund kunde lämna området. Jag blir så trött på mig själv. Att jag går på allt säljsnack när jag borde vara mer kritisk. Men bilen gick fantastiskt och det visade sig att den hade 9 växlar och drog 0,52 per mil. 70 mil avverkades oftast i mellan 130 och 140 km/t. Så även om bilen var dyrare än flyget så var vi mer än nöjda.
Första natten bodde vi i den trevliga kuststaden La Rocelle. Strax innan vi kom fram skymtade vi Fort Boyard från Fångarna på fortet i fjärran. Vi hittade ett mysigt hotell vid hamnen och vi hade tydligen tur. Dom hade ett rum ledigt. Vi blev dessutom uppgraderade för en blygsam merkostnad. Ett rum med pool-wiew. Vilken tur vi hade som kunde titta ut på ett poolområde som såg helt övergivet ut. Fullt med löv och en stort blå presenning över poolen. Återigen föll man i merförsäljningsfällan.
Det var ett magiskt väder med 23 grader och blå himmel. Vi satte oss i solen och njöt av ett gott glas vin. Lite mat och sedan var det dags att knyta sig för dan.
På morgonen trasslade vi ur vår merca ur hotellets garage. Ett garage som var gjort för vespor och små cittror. Vi hade bestämt att ses på varvet kl 14 så vi tog det lugnt och njöt av landskapet. Ett landskap som var klart plattare än Skåne.
Vi hittade varvet och möttes av en trevlig kille som skulle guida oss. Jag verkligen älskar brytningen franska/engelska som bara skriker ”Emliga armén”. Killen pratade exakt som på tv-serien och jag höll på att bryta ihop flera gånger. Jag fick låtsas som om jag fick hosta. Vilket i och för sig inte hade varit konstigt i ångorna från tillverkningen av skrov och överbyggnad.  Han sa att vi måste gå direkt till vår båt för om två timmar skall den ur monteringsbandet och ut på gården. Därefter skall den transporteras till Les Sables för sjösättning och sen segling till Kroatien. En segeltur som tar 3 veckor.
En gigantisk hall och i slutet, nära den stora porten stod mycket riktigt en Lagoon 400 S2 med skrovnummer 526. Att båten är hyggligt stor vet vi ju men att dom blir så gigantiska inomhus hade vi nog inte tänkt på. Men där låg hon på sin vagga och fick monterat dom sista detaljerna som dynor etc. Det kändes som om det var julafton för en liten påg och tös. Vi lyste ikapp och ville verkligen inte gå vidare. Hon blänkte och luktade NY. Detta kanske blir vårt hem om några år. Kanske, kanske….
Till slut lyckades guiden lura iväg oss och vi fick sedan följa produktion från skrovtillverkning till slutmontering. Hade nog inte funderat på hur en Lagoon ”kommer till” men det var mycket intressant. Om jag minns rätt hade man 15 stationer och båten var 2,5 timmar på varje station och sedan flyttades den fram ett snäpp. Kul också att se hur många kilometer elkabel och rör man får för pengarna. Ganska komplexa byggen.  Man bygger 350 båtar om året på denna fabrik och fransosen var noga med att påpeka att det gällde bara dom här små katamaranerna. Dom STORA byggs på varvet i Bordeaux.
Efter några timmars trevlig samvara så lämnade vi med ett glatt ”au revoir” och begav oss söderut igen. Vi skulle övernatta i Bordeaux innan vi flyger hem imorgon.
Det blev en god middag på en mysig krog i stan. Vi firade och skålade för vår nya tös My Elfri III och såg verkligen fram emot att se henne i sommar igen.
Att lägga lite pengar och tid på att åka till varvet är något vi varmt rekommenderar alla som går i väntans tider med sin båt.