Vi såg delfiner!

Idag ska vi tillbaka till hemmahamnen Marina Baotic för en av crewet ska lämna plus att vi ska få en ny skeppare..
Efter frukost pratade vi om sjökorten igen. Det är mycket att lära sig om dem. Vanligtvis använder vi aldrig sjökort men man måste kunna det om gpsen eller Navionics skulle svika.. vi pratade om missvisning och deviation och hur man räknar ut det, detta hade jag väldigt svårt för! Men det kommer väl.. idag ska vi göra en loggbok när vi är påväg.
Vi kastade loss vid 12 och min uppgift nu var att navigera och göra loggbok. I loggboken skrev jag tid, kurs, position på kartan och hastighet. Det tog sin lilla tid det där..
Efter någon timme fick jag vara Skipper. Det blåste ca 10 knop och vi var uppe och nuddade på 7 knop i hastighet. Helt plötsligt ser jag något röra sig ca 100 meter framför båten, det var delfiner! Tyvärr försvann de ganska fort igen så när vi kommit närmre var de borta igen..
Skippern ville att vi skulle prova att segla i mörker så planerna ändrades lite. Istället för att gå direkt in i hemmahamnen gick vi in i en hamn som heter Maslinica på ön Solta. Här skulle vi vila lite, käka och läsa i böckerna innan vi senare ikväll när det var mörkt, gå in i Marina Baotic. Jag mådde inte så bra när vi kom in i Maslinica så jag gick direkt in i min hytt när vi lagt till och läste och kom inte ut förrän vi skulle käka. Kunde inte äta så mycket men bättre än inget! Sen gjorde vi lite teori innan vi skulle kasta loss. Lite olika ljus man kan möta på havet, bojar och hur man undviker kollisioner. När vi var klara var klockan nästan 22. Eftersom jag inte mådde bra gick jag och la mig igen och de andra fick styra båten in i Marina Baotic..