Alla känslorna på en och samma gång...

Idag var det dags för våra gäster att flyga hem. Vi skall också flyga men inte på morgonen och inte till Köpenhamn. Vi skall till Hamburg som jag tidigare berättat om.
När vi vinkat av våra vänner så packade vi också ihop våra tillhörigheter. Både det som skall hem och det som skall stå kvar på lagret i marinan. Löjligt vad prylar vi har. Antal väskor har en förmåga att öka med 1 st per år alternativt byter vi ut till större bagar. Tycker synd om personalen som måste slita på detta och dessutom hålla ordning på alla investerares tillhörigheter. Ingen lätt uppgift i undermåliga lokaler.
Det blev frukost på Yacht Club och därefter tänkte vi lägga oss vid poolen och slappa under dagen. Vårt plan går inte förrän ikväll. Problemet var att många tänkte som oss så vi fick ingen plats vid poolen därmed fickdet fick bli stranden. Inte illa men inte som vi tänkt.
Googlade lite på hotell i Hamburg när jag kom på att det var G20-möte där och att man då hade bokat upp 10 000 bäddar till delegaterna på mötet. Innebär att vi inte fick hotell där såklart. Läste dessutom om oroligheterna kring mötet, så det var nog lika bra att strunta i att åka in till stan.  Hamburg som normalt är en trevlig stad. Skit samma. Det löser sig alltid….
Vi såg när vi kom till flygplatsen att det ankommande planet från Hamburg var försenat drygt en timme så det var troligt att anta att vi också skulle bli motsvarande försenade upp till Hamburg.
Du som varit på Splits flygplats vet att det inte är någon rolig historia. Trångt, tråkigt och grymt dålig luft gör väntan otroligt dryg. Aldrig sittplatser till alla väntande och en AC som är totalt feldimensionerad. Dessutom finns det inte speciellt bra ställen att käka på om man inte vill ha en macka och en kaffe på stående fot, medan du svettas som en gris och trängs med andra.
Så ett litet tips…
Checka in ditt bagage och gå upp en våning innan du går genom security. Där finns en restaurang. Inget speciellt men du kan få sitta, få något som liknar mat och slippa avgångshallen. När det sen drar ihop sig så är det bara att gå igenom röntgenavdelningen och vistas så kort tid som möjligt i ångbasun på andra våningen. Dom kommer inte flyga ifrån dig i första taget. Din väska är lastad på planet och dom åker inte med den om du inte kommit till gaten. Du får många chanser innan dom öppnar lastrummet och letar upp ditt bagage.
Hur som helst kom vi iväg nästan en timme sent. Landade i Hamburg runt midnatt. Körde norrut och hoppades på ett hotell kanske i Lübeck istället. Man kan inte lura systemet efter kl 00:00 att man vill bo från kl 02:00 till 09:00. Systemet tycker att man borde checka in innan kl 24 annars är det för sent. Vi körde på och hamnade efter ett tag i Puttgarden. Det visade sig att Bordershop helt otroligt hade öppet dygnet runt. Man kan alltså köpa billig sprit, vin och öl när man vill på dygnet. För att kompensera oss för dyra utlägg i samband med vår ofrivilliga omväg till Tyskland stannade vi till kl 03:00 för att handla. Inte trodde vi väl att det skulle finnas folk här då. Det stod 10 svenskskyltade bilar och kanske 5 danska. Två småländska herrars röster hördes konstant. Glada tillrop när dom noterade hur billigt det var. Vi har väl aldrig sprungit igenom Bordershop så här fort. Tog under 30 min. När vi kom till färjeläget så visade det sig att färjan just gått och nästa skulle gå om knappt en timme. Vi somnade direkt och vaknade inte förrän kön kom i rullning. Ganska slitna tog vi en kopp kaffe och en av gårdagens mackor i kafeterian.
Nu ville vi verkligen bara hem och landade i Ystad kl 8 på söndagsmorgonen.
Sammanfattningsvis kunde vi bara konstatera att vi haft några underbara veckor som innehöll allt.

• GLÄDJEN av att åka till Kastrup och ha två veckors segling framför sig.
  • BESVIKELSEN av att inte komma med flyget från Kastrup.
  • KREATIVITETEN och problemlösningen att vi ändå landade i Kroatien samma dag som planerat.
  • FÖRVÄNTANSFULLHETEN när vi går på kajen och ser vår nya båt längre bort. Upplyst och lagd strategiskt på "centercourten" längst in på bryggan.
  • BESVIKELSEN över att se att båten inte var i det skick man förväntat sig. Det var ju ändå vår    jungfrutur med vår nya båt som kanske om några år skall bli vårt andra hem.
  • FÖRVÅNING över de svar och förklaringar vi fick av personalen på plats.
  • TILLFREDSSTÄLLELSEN att man till slut vill göra allt man kan från Navigare Yachtings sida för att lösa det som går att lösa.
  • UPPGIVENHETEN som infinner sig när det ändå inte blir bra. Även om viljan fanns så räckte det inte hela vägen. Kunskap saknas.
  • ACCEPTANSEN att inse att leveransen är ofullständig men ”gilla läget”.
  • GLÄDJEN att segla med den man älskar och få uppleva nya ställen.
  • STOLTHETEN att få visa sina vänner vad vi lägger vår fritid på.
  • FÖRNEDRINGEN när man får en offert från Navigare på saker som självklart skall ingå enligt kontrakt. Avsaknad av fingertoppskänsla.
  • SORGEN av att lämna vårt paradis.
  • GLÄDJEN av att komma hem och träffa familjen.
  • ÖDMJUKHETEN att inse att 100-tals personer följer oss på blogg etc.

Tack för att just du följt med på vår resa. Vår jungfruresa med My Elfri III.