Spestes på cykel...

26 juni

Eftersom vi beslöt oss för att stanna två nätter i Spetses blev det en lugn morgon.

Hör och häpna skepparen sov till 10:00!! Har inte hänt sedan tonåren. Han måste vara trött efter gårdagens kväll efter vi ätit middag i en av hamnens restauranger.

Jag säger bara, en grekisk ö, ett vingligt träbord, en flaska Retsina och en sol på väg ner är ett säkert recept på ett botemedel mot den mörkerdepression som hänger kvar sedan vintern. Idag hyrde vi cyklar så vi kunde utforska ön.

Vi cyklade först i trånga gränder med vita sockerbitshus och blåa dörrar och fönsterluckor. Utanför satt gummor i svarta hucklen och gubbar i keps. När vi kom utanför centrum och trängseln cyklade vi på bergsvägar som var kantade med vild rosmarin och timjan, vilken doft. Vi hittade där en mysig strand där vi badade och vilade våra trötta ben. Lunchen fick bli på en krog vid vattnet. Då smakade det gott med spaghetti Carbonara och sallad med tzatziki.

På eftermiddagen var det skönt med en lång siesta på båten. Vi strosade lite i hamnen på kvällen och efter en god middag och en skön promenad tillbaka till båten undrade vi vad det var som sken upp vid vår båt. Jo, vi hade fått nya grannar, en liten nätt båt med tjusiga besättningsmän i vita skjortor. Varför har inte vi belysning under vår båt som kan lysa upp en hel hamn. Efter en omgång ”Fia med knuff” kröp vi till kojs efter vi intagit var sitt piller Postafen (åksjukepiller). Anledningen till det var att taxibåtar anlände i en strid ström och släppte av festsugna människor till grannbåten och det gungade då rejält vid vår båt.