Påväg mot Brac

Torsdagen började som alla andra dagar, med teori.
Vi gick igenom seglena igen, vad alla delar på seglet heter och vad allting gör. Vi snackade om kompassen och om sjökort. Så vi lärde oss att ta ut positioner och liknande. Jag känner väl igen detta då jag lärde mig en hel del om det när jag tog förarbeviset. Så nu är det bara att översätta allt till engelska..
innan vi kastade loss käkade vi lite müsli då klockan började bli lunch. Tanken är att vi ska gå till Brac idag.
Seglingen började bra men efter någon timme dog vinden så den sista biten fick bli på motor. Påvägen dit fick vi under flera omgångar ta ur bäringen för att sedan på sjökortet kunna säga var vi är. Skippern satt även nere i båten så vi fick sköta oss själv, det är väl det bästa sättet att lära sig på antar jag..
Vi fick olika uppgifter under dagen och min var att ha hand om focken. Längtar till jag får vara skippern!
När vi närmade oss Brac bestämde vi oss för att gå till hamnen Milna. Det kände jag väl igen då jag varit där några gånger när jag var liten, kul att komma tillbaka!
När vi lagt oss med långsidan mot kajen, lagt en spring och fixat klart med fendrarna, satte vi oss på ett café mitt emot båten och drack en öl i solnedgången. Magen kurrade ganska rejält vid denna tiden då jag inte ätit mer än två skålar müsli på hela dagen, så vi rörde oss snabbt vidare mot en restaurang som Skippern rekommenderade.
Det blev en fin köttbit för mig! Efter maten somnade jag gott i min hytt...