Piratviken på Zakynthos...

Idag skulle vi lite längre. Vart hade vi inte bestämt när vi la ut men vi skulle söderut mot Zakynthos. Vi shoppade lite prylar i supermarket och betalade ut oss från marinan. Träffade tom borgmästaren som ville höra vad vi tyckte om hamnen. Dom är på hugget på vissa ställen.
Helt vindstilla när vi gick från Eufemia. Vi hade bra med ankare ute då det kvällen innan blåst 12 m/sek i sidan så vi fick gå ut och lägga om då vi första gången la ut för lite och inte fick fäste. ”Tur” vi hade hela vår kätting nu.
Gled sakta förbi Sami och sedan söderut mot Zakynthos medan vi käkade frukost. Blåste 0 m/sek och havet låg som en spegel. Vackert, visst men kasst om man vill segla. Efter en timme kunde vi sakta skönja lite krusningar på vattnet och efter ytterligare en halvtimme hade vi fin bidevind i 6-7 m mot Blue Caves på Zakynthos nordspets, enligt beslut vid frukostbordet. Därefter skulle vi gå in i Skinari för natten.
När vi närmade oss dom blå grottorna så hade vi sån fin bog att kapten inte kunde med att avsluta så vi fortsatte förbi grottorna utan någon protesterade. Antagligen för att dom inte hade koll på var vi var. Härligt att sitta på bommen och bara forsa fram. Vad är en blå grotta då värd? Min plan var att vi istället skulle gå till Piratviken. En vik på östkusten på Zakynthos där ett skepp förlist och ligger på stranden. Stranden ligger i en vik med höga bergsväggar runt om och går bara att nå från havet. Förmodligen inget piratskepp utan en vanlig lastbåt som transporterat oliver eller korvar, kanske. Men det låter ju fräckare med ”pirat”.
Vinden vred och avtog helt när vi rundat norrspetsen. Bara långa dyningar från Italien återstod. Typiskt. Jag höll då fortfarande masken när vi körde förbi några grottor och jag fick frågan om det var dessa vi var på väg till. Nej inte än blev svaret. Efter en stund ser vi en vik med vita bergsväggar som skimrar i turkos. Helt fantastiskt ljus. Vi tar oss in och hittar en otrolig vik med kristallklart. Har aldrig sett något liknande så vi ankrar upp och tar oss ett dopp. 12 meter djupt men man ser allt på botten.
Efter doppet så väntar piratviken runt hörnet. Annette och Elin inser att dom är lurade men rätt nöjda ändå. En storslagen vy med samma turkosa vatten. Vi väljer att inte ankra upp utan fortsätta mot Laganas där vi tänker ligga på svaj över natten. Det blev en lång läns med bara genua när nu vinden återkommit. Vid 8 var vi framme i Laganas och Annette bjöd oss på hennes specialrisotto. Kanongott och det enda som störde stämningen var en tysk gubbe som läxade upp sin kvinna. Man hörde tydligt att dom inte var överens. Hon satt nere i båten och han halvstod i sittbrunnen. Skoltyskan kunde i alla fall uppfatta scheize, dummkopf, idiote, verschwinden Om man blundade så kunde man se en gammal svartvit journalfilm av ett brandtal av Hitler. Klart störande men man vill ju inte lägga sig i. Man vet ju vad en tysk kan göra om han blir irriterad.
Han lugnade sig något efterhand så vi kunde trots allt njuta av att ligga i Laganasbukten omgiven av sköldpaddor. Om dom nu ens finns….