Storm....

En liten tur till fots på morgonen som innehöll både skyfall och sol. Lagom blöta kom vi tillbaka till kajen för att möta upp gänget som intagit det närmaste caféet. Kladdig kaka och espresso till frukost. Funkar någon gång om året.
Vi kastade loss och planen var att gå till Makarska idag. En spretig prognos gav 8-10 m/sek lite från olika håll. Efter lite velande i sundet mellan Solta och Brac tog vi beslut om att gå norr om Brac för att få bästa vinden. Det började bra med 8 m/sek och en halvvind. Dock ändrade det sig fort när åskan plötslig mullrade över Solta och mörka moln närmade sig väldigt fort. Vinden ökade snabbt till 15 och några minuter senare låg det på över 20. Då tog vi ner seglen och tuffade vidare. Då kom ett nytt regn. Inget jag sett tidigare. Det var ett tätt, vasst regn. Det kändes som man tittade rakt in en högtryckstvätt. Vinden toppade nu på 24,8, vilket vi senare googlade fram att det var stormstyrka. Gränsen för storm ligger på 24,5. Lite förvändande hur lugnt allt var ombord trots allt. Till och med så lugnt att kocken fixade Bruschetta och bjöd på mitt i allt. Vi rundade Bracs nordvästra hörn och tuffade in i hamnen på Sutivan. Regnvatten från gatorna i byn forsade med stor kraft ut i avlopp i hamnen. Imponerande syn. VI ankrade upp mitt i den lilla hamnen till alla skulande bybors förvåning. Man ankrar nog inte här egentligen. I samma stund slutade regnet och solen kom fram och värmde oss. Skepparen tog en varm dusch och därefter stor lunchen på bordet.
Vi fortsatte sedan i solskenet till Makarska och på strandpromenaden åt vi en imponerande skaldjursplatta med ett av Jan noga utvalt sortiment av viner från olika håll i Kroatien. Magiskt…
Trötta efter dagens upplevelser var vi inte så värst svårvaggade…..