Inventering och mot Poros igen....

Det hade varit en varm natt efter en mycket varm dag så vi ville verkligen ut på havet nu. När jag väl samlat in mina kopplingar och sladdar kastade vi loss och lämnade härvan av holländarnas sladdar på kajen. Passade på att göra en inventering av alla mina sladdkopplingar och adaptrar innan vi gick så inget hamnade i holländarnas händer. Det visade sig att vi bara blev med en slangkoppling till vattenslangen dom lånat...
Dagens plan är att gå till Poros. Ligga i Ryska viken på eftermiddagen och sen gå till Oasis Taverna och äta hos Mike och grabbarna.
Det blev en lugn segling i svag vind mot Poros och badviken som första stopp. Lunch, bad och en massa slappande innan vi tuffade in till Mike som lovat fixa en plats till oss. När vi väl var där så lotsade han österut mot platserna där man lägger till med aktern mot kaj och måste droppa ankare. Normalt inga problem då vi gör detta varje dag men det var mycket strömt och stark sidvind idag. Dessvärre fick vi inte ankarfäste så vi gick ut igen för att lägga om. Då hade vi för första gången på nästan tre veckor fastnat i ett annat ankare. Vi kände oss inte speciellt välkomna av våra grekiska båtgrannar och när vi sen fastnade tappade dom greppet totalt. Skällde och skrek. När jag sen bad dom slacka sitt ankare så vi kunde dra loss vårt så nonchalerade dom detta totalt. Innan jag vrålade rejält tillbaka. Dom slackade och vi drog och slet men inget hände. Jag skrek att dom skulle släppa ut mer ankare vilket dom gjorde men vårt satt som berget. Plötsligt kastade dom loss och kom ut med sin båt. Vad vi kunde förstå så svor dom rejält på grekiska och glodde på oss med svarta grekiska ögon. Dock blev dom tysta när dom insåg att vi inte satt i deras ankar utan grannbåten. Det slutade med att Annette fick hoppa i plurret och lägga en tamp om kättingen så fick jag dra så svetten lackade. Plötsligt lossnade ankaret och kroken vi lyfte med missade Annette men någon centimeter som tur var. Otroliga krafter i rörelse med ström, vind och stress. Skönt att allt gick bra. Lite debriefing efteråt i sittbrunnen så vi undviker att skada oss i framtiden.
Istället för att lägga oss hos dom ilskna grekerna gick vi istället till norra kajen och fick en bra plats vid sidan om en annan Bavaria 40. En norrman som investerat samma år som vi men i ett grekiskt bolag. Kul att träffa andra med samma intressen/problem.
Kvällen avslutades med en sen middag på Oasis. Kul att träffa alla där och det blev som vanligt god mat….